לא רק פנים-אל-פנים בכיתה — עקרונות לפיתוח אירוע למידה מקוון


 

“…. נו אז מה הבעיה? , שיהיה בזום. לי זה לא משנה. העיקר שהקורס יהיה מוצלח ונבצע אותו עד סוף השנה”

גם אתם שמעתם את זה לאחרונה? מצפים ממפתחי-ההדרכה לעשות את הקסמים שלהם ולהמיר קורס או סדנה שיועדו מראש למפגש פנים-אל-פנים עם הלומדים, לאירוע למידה זהה, אבל… בתווך המקוון

במאמר הזה אני רוצה לנסות להסביר מהם המאפיינים של פיתוח קורס מקוון (סדנה חד-יומית ועד קורס מלא), בהשוואה למאפייני הפיתוח של אותו האירוע אבל במתכונת פיסית של פנים-אל-פנים

מה לא לעשות

לא לסבך את הלומד עם תפעול מורכב של הפלטפורמה שבה אנו משתמשים להדרכה. כלומר, אם אנחנו למשל בזום, אז לא לסבך עם רקעים וכד’, אלא לייצר את האתגרים ללומד מהתוכן בעיקר

לא להשתמש בכל הפיצ’רים של הפלטפורמה שאותה בחרנו ללמידה, רק בשביל השימוש. כלומר, אם צריך לייצר במהלך הלמידה לוח עבודה משותף ועליו המשתתפים מדביקים סטיקרים, אז זה נפלא, בתנאי שבאמת צריך את זה לטובת קידום הלמידה

יש לזכור שבתווך המקוון אנחנו סומכים באופן מוחלט על הטכנולוגיה. ולכן, כדי לצמצם סיכונים, לא נעביר את הלומדים במהלך הלמידה בין יותר מדי מערכות וכלים. עדיפות לבצע הכל באפליקציה אחת

אנחנו חייבים להכיר מראש, בצורה מעמיקה, את היכולות של האפליקציה אותה בחרנו. להכיר כל פי’צר ולחשוב טוב במה להשתמש ואיך

אסור לנו להניח שמה שיעבוד במתווה פיסי של פנים-אל-פנים, יעבוד גם בתווך מקוון

ומנגד, אין להניח שמה שעובד במתווה פיסי של פנים-אל-פנים לא יעבוד גם במתווה המקוון. יש דברים שמתאימים תמיד

אז אם הבנו מה לא לעשות, אנחנו צריכים לזכור שפיתוח אירוע למידה הוא אוניברסלי, כלומר העקרונות אמורים להתאים לכל המתווים. והשינוי המרכזי הוא בבחירת הפלטפורמה ושיטת העברת החומר. אם נקפיד על פיתוח מקצועי, נוכל להתאים קורס לכל מתווה רלוונטי

כדי לייצר אירוע-למידה מקוון מוצלח, אנחנו צריכים להקפיד לבצע את הדברים הבאים

כדי להימנע מבזבוז זמן במהלך ההדרכה, כדאי לשלוח ללומדים חומרים רלוונטיים מראש ללמידה עצמית. הלומדים יקבלו חומרי רקע והכנה כקומה א’ של הלמידה, ובאירוע הלמידה עצמו נבנה את הקומות הבאות. חומרים כגון: קישורים לאתרים/מאמרים, שאלוני ידע, חומר קריאה, סרטונים…). חשוב מאוד להעביר ללומדים מראש מידע מפורט ופשוט ככל האפשר על האפליקציה שבה מתכוונים ללמוד, שיכירו את המאפיינים, שיתנסו בעצמם לפני ההדרכה ולא יתבזבז יותר מדי זמן על לימוד התפעול

באירוע למידה מקוון ישנו הריחוק המתבקש מהלומדים, אבל אסור לנו ללכת לאיבוד. אנחנו חייבים לבנות את הפיתוח כך שנגדיר מטרות ותוצאות שניתן למדוד

אנחנו חייבים לוודא שהמידע שנמסר ללומדים הוא ברור באופן מוחלט. אין לנו את היכולת, כמו בכיתה, לעצור שנייה ולהסביר למישהו משהו באופן אישי, או להבין מהעיניים של האנשים מי מבין ומי לא. לכן, אנחנו חייבים לוודא שהמדריך/מנחה יאמר את הדברים הכי ברורים והכי מדויקים שמשקפים את התוכן

המפתח צריך לוודא שקיים מבנה הגיוני לכל שיעור ולייצר נקודות בזמן שבהן מוודאים שהקבוצה מבינה את החומר וכן שהלומדים מבינים איפה הם נמצאים ביחס לתוכנית הכללית של אירוע-הלמידה. זה יכול להיות ע”י שאלות ללומדים ובקשת תגובה מהירה, ע”י הצגת ה FLOW של הלמידה בהתחלה ובאמצע ולציין איפה אנחנו נמצאים, וכד’

יש לבנות תרגילים משמעותיים ולוודא שמתבצעת בפועל למידה. החל משאלון/קוויז שעליהם עונים אונליין ומתקבלות תשובות שמוצגות לכולם, המשך בדיונים בצוותים קטנים והצגת תוצר משותף, וכד’

יש לייצר בפיתוח “נקודות רפלקציה” — מעין הפסקה מתודית שבה הלומדים משוחחים על מה שכבר נלמד, מעבדים את התכנים ומתייחסים מהניסיון האישי. לנקודות רפלקציה משמעות עצומה בתהליך הפיתוח

גם המדריך/מנחה צריך לזכור ולדעת את ה FLOW של הלמידה. כדאי לייצר רשימה של משימות, צ’ק-ליסט, למדריך כדי לסייע בזרימת ההדרכה

עד כאן העקרונות להמרת אירוע-למידה פיסי לכזה מקוון. במאמר זה ניסיתי לתת את המסגרת של הדברים. במאמרים נוספים אנסה להיכנס בצורה מפורטת יותר לתהליך הפיתוח, שיטות ומודלים מובילים


Comments

Post a Comment

Thank you for your comment
Visit our site www.webintelligency.co.il

Popular posts from this blog

Comparative Market Research - Renewable Energy - Comparing Seven countries - Current state and future challenges

A new model of Intelligence Process in a company